Velkommen til SUBs Fotokonkurranse 2010!

[singlepic id=64 w=320 h=240 float=right]Etter en flott fotokonkurranse i fjor, satser vi på en ny runde i år. Hvis du liker å fikle med kamera under vann er dette konkurransen for deg! Det er ingen forutsetning å ha det dyreste fotoutstyret, man kan likegjerne kjempe om de beste plasseringene med bilder tatt med kompaktkamera!

Vi starter med å holde et fotokurs onsdag 22.september kl 19.00, auditorium 4 Realfagsbygget.

Fotokurset vil være tilpasset konkurransen, hvor vi gir gode tips og triks som kan heve bildene dine i hver av klassene. Dette fotokurset vil virkelig hjelpe deg i konkurransen, og er et must for de som vil være med og kjempe om topplasseringene!

Følg med på subnett for nærmere info om fotokurset.

Konkurransen er delt inn i fire kategorier, med en ny temaklasse i forhold til i fjor:

• Klasse 1: Normal/Vidvinkel uten dykker. I denne klassen kan dere sende inn bilder som viser motiv som er større enn 15 cm. Typiske motiv i denne klassen kan være vrak og undervannslandskap (tareskog, dødmannshåntd etc) Pass på at det ikke er dykkere i bildet, i så fall send bildet inn i klasse 2 i steden.
  • Klasse 2: Normal/Vidvinkel med dykker. Samme som over, bare med dykker i bildet. Her kan dykkeren være i bakgrunnen som en siluett, eller mer fremtredende i forgrunnen. Det er imidlertid viktig å ha et annet element enn dykkeren med i bildet. For eksempel kan dykkeren se på en detalj på et vrak, eller på et stilig dyr.
  • Klasse 3: Macro. I denne klassen kan dere sende inn bilder av motiv som er mindre enn 15 cm. Typiske motiv i denne klassen er detaljer av dyr og alger (som gjerne danner flotte mønstre), dyreportretter, og bilder av små dyr (som nakensnegler). Her kan nakensneglmafiaen virkelig kose seg! I år er det viktig at bilder av krepsdyr ikke havner i denne klassen, men i klasse 4.
  • Klasse 4: Krepsdyr. I år er temaklassen Krepsdyr. Det betyr at i denne klassen må et eller flere krepsdyr være et viktig element i bildet. Krepsdyr kan være alt fra hummer, reker, krabber, kreps til mindre amphipoder, isopoder og spøkelseskreps. For mer info om arter dere kan ta bilder av til denne klassen, se “Bibelen”: Dyreliv i Havet. Hvis du ikke har en kopi, kan du finne den på garasjen.

Det er kun tillatt med to bilder fra hver fotograf i hver klasse, så velg dine bilder med omhu.

Send bildene på en epost til Gisle Sverdrup som et jpeg-bilde med en oppløsning på minst 1200×800 pixler (maks 2400×1600 pixler). Bildens filnavn skal inneholde fotografnummer (firesiftet tall som følger med i eposten), klassenummer og evt et skillenummer (slik at de to bildene i samme klasse enkelt kan skilles fra hverandre). Filnavnet ser da slik ut (selvfølgelig med andre tall): 1234-kl2-1.jpg

Send med bildenavn og gjerne en kort forklarende tekst i eposten som bildene er lagt ved.

F.eks. 1234-kl2-1.jpg “Spennende ror” En dykker kikker på roret til Server, et vrak som ligger rett utenfor Fedje.

Frist for innsendelse av bilder blir i november/desember, nærmere info kommer.

Hvis dere har spørsmål om konkurransen eller fotokurset, bare send en epost til Gisle Sverdrup.

Hilsen
SubKlubb-komiteen